„Netepsi – nevažiuosi“ sako sena liaudies patarlė. Visgi ekspertai sako, kad važiuosi, tik klausimas – kaip ilgai? Netinkamai pasirinkti tepalai automobilį veikia it kokia lėta įsišaknijusi liga – po truputį kenkia variklio detalėms, kol pasirodo rimtesni gedimai, darosi vis sunkiau jį užvesti. Nors važinėjant miesto gatvėmis alyvos kokybės neįvertinsime, lenktynininkai prastų tepalų rūšį pastebi jau po pirmųjų ralio kilometrų.
Nekokybiška alyva patenka ir į lenktynininkų rankas
Jau 20 metų Lietuvos ir Baltijos šalių ralio čempionatuose dalyvaujantis lenktynininkas Giedrius Firantas sako, kad ralio metu lengva pajausti ir suprasti, ar alyva yra kokybiška. „Varžybų metu dėl didelių variklio apkrovų bei temperatūros skirtumų alyva dirba trigubai didesnį darbą negu važinėjant miesto gatvėmis ar greitkeliu. Kokybiška alyva pagerina stūmoklių darbą, sumažina trintį tarp metalinių detalių. Suprantama, jog po lenktynių nesunku padaryti išvadą apie variklio darbą,“ – sako lenktynininkas. Norint pasiekti maksimalų automobilio variklio pajėgumą, G. Firantas keičia alyvą prieš kiekvienas svarbias rungtynes.
Kas gali atsitikti pasirinkus netinkamą alyvą, G. Firantui per Palangoje vykstančias 1000 kilometrų varžybas teko patirti savo automobilio patvarumu. Atidžiai nepasidomėjęs lenktynininkas užsipylė žinomo prekės ženklo falsifikatą, todėl dėl netinkamos alyvos trinčiai neatsparios detalės susidėvėjo žymiai greičiau. „Nors gera alyva neatneš pergalės, tačiau ji padės išsaugoti automobilį ir jo detales bei pasiekti geresnių rezultatų. Teko išmėginti daug skirtingų tepalų gamintojų, tačiau pasirinkau vokiško prekės ženklo „Kuttenkeuler“ alyvą, “ – sako G. Firantas.
Kokybiškos alyvos vizualiai atskirti neįmanoma
Kaip atskirti kokybišką alyvą nuo nekokybiškos? Ekspertai teigia, jog vizualiai to padaryti neįmanoma. Be to, net ir eksploatuojant automobilį, paprastai alyvos kokybę galime įvertinti tik po kurio laiko patikrinus automobilio dalių būklę. Variklio dalių nudilimas, korozija, degėsiai, teršalai, per didelis alyvos skystumas, signalizuoja apie nekokybišką alyvą.
„Alyvos gamybos technologijos yra stipriai pažengusios, o kiekvienas gamintojas patentuoja savo gaminio priedus, kurie padeda sumažinti trintį ir paviršių dėvėjimąsi, turi įtakos klampumui, korozijai ar oksidacijai. Patikimi ir kokybę užtikrinantys automobilinių alyvų gamintojai savo produkciją testuoja, o jų kokybę patvirtina sertifikatais. Nors nuo tepalų gamintojų produkcijos lūžta parduotuvių lentynos, pripažinti prekės ženklai greitai įsilieja į kitas rinkas. Džiaugiuosi, kad Lietuvoje jau prekiaujama Vokietijoje gerai žinomo prekės ženklo alyva „Kuttenkeuler“, kuri spėjo sulaukti teigiamų atsiliepimų iš lenktynininkų bei automobilių meistrų,“ – sako vokiško prekės ženklo „Kuttenkeuler“ atstovas Lietuvoje Edmundas Šimoniūtis.
Specialistas pabrėžia, kad naudojant kokybišką alyvą iš dalies sutaupoma, nes variklis apsaugomas nuo dėvėjimosi, taip pat nereikia jokios papildomos „apsaugos“, t.y. šiandien siūlomų įvairiausių papildomų priedų. Tokie priedai išbalansuoja alyvos ypatybes, kurias mokslininkai ir technologai kūrė ir bandė metų metus. Be to, kokybiška alyva gali sumažinti iki 3 proc. degalų sąnaudų. E. Šimoniūtis taip pat paneigia mitą apie variklio alyvos sezoniškumą: „Nereiktų per daug kreipti dėmesio į metų laikus keičiant alyvą – geras produktas užtirina gerą tepimą karštą dieną ir lengvą variklio užvedimą labai šaltu periodu. Universali variklio alyva paprastai pasižymi tomis pačiomis savybėmis. Kur kas svarbiau atkreipti dėmesį į automobilio gamintojo reikalavimus,“ – sako specialistas.
Meistrai kokybę įvertina pagal variklio susidėvėjimą
Autoserviso meistras Andrius Misiūnas sako, jog kokybiška automobilio alyva valo variklyje susidariusias nuosėdas, aušina variklį. „Nors dažnai klientai patys atsiveža savo alyvą, mes garantuojame tik už tuos tepalus, kuriuos gauname tiesiogiai iš tiekėjų bei matome automobilio variklio būklę, kai vairuotojas atvažiuoja po 15-20 tūkst. kilometrų. Jei alyvos kokybė prasta, tai atsiliepia ne tik variklio detalėms, bet ir sankabai, sugenda krumpliaračiai, todėl sunku perjungti pavaras. Taip pat tikrindami automobilį, atkreipiame dėmesį į variklio stūmoklius, nes nuo alyvos priklauso jų veikimas ir pagaliau viso variklio darbas bei kuro sąnaudos,“ – sako Andrius Misiūnas
Lenktynininkas Giedrius Firantas pabrėžia, jog alyvos pasirinkimas svarbus, tačiau dar svarbiau laiku ją pakeisti: „Kad automobilis tarnautų ilgai, nepatingėkite tepalus pakeisti dažniau nei rekomenduojama, – sako G. Firantas. – Pats įsitikinau, kad svarbu alyvą pirkti iš patikimo tiekėjo, kuris gali užtikrinti, kad produktas atkeliauja tiesiai iš gamyklos, kurioje prižiūrima kokybė. Į Lietuvos rinką importuojamos padirbta produkcija dažniausiai yra žinomų prekės ženklų gamintojų, tad tai ne visada garantuoja kokybę“.
82 thoughts on “Lenktynininkas Giedrius Firantas: „kartą apsigavau rinkdamasis alyvą, šiandien tai darau atidžiai“”
Comments are closed.