GERAUTUS
autoservisas
GERAUTUS
el. parduotuvė
GERAUTUS
el. katalogas

Verta žinoti

Retas vairuotojas, atėjus alyvos keitimui, pasirenka ją taip ir nedvejodamas, tarsi sprendimą būtų priėmęs gerokai anksčiau. Dažniausiai neįvertinama gausi pasiūla, priverčianti sudvejoti net ir išmanantį. Kaip nepasiklysti tarp įvairiaspalvių talpų? Tereikia žinoti turimo automobilio markę, jo amžių, variklio tipą bei šiek tiek suprasti alyvos skirstymą į grupes.

Renkantis alyvą svarbiausia yra atsižvelgti ne į jos gamintoją, bet į API grupę ir SAE klampos indeksą, prieš tai žvilgtelėjus į automobilio eksploatacijos instrukciją. Reiktų atsižvelgti į faktinę ar menamą ridą bei likutinį resursą. Paprastai šnekant, į gerokai padirbėjusį, bet vis dar budrumo nepraradusį variklį netikslinga pilti brangiausios sintetinės alyvos, ypač jei jame nėra hidraulinių kompensatorių. Kokybiška, keičiama gamintojo rekomenduotu intervališkumu pusiau sintetinė alyva ne tik kad nepablogina padėties, bet ir leidžia sutaupyti dalį pinigų. Klaidinga manyti, kad alyvą galima keisti gerokai rečiau, jei ji brangesnė už kitas. Netikslinga pirkti ir pigią, bet neaiškios kilmės į nekokybiškas talpas išpilstytą alyvą, motyvuojant dažnesniu jos keitimu.

Alyvos svarbiausias eksploatacines savybes ir tinkamumą konkrečiam variklio tipui apibrėžia kokybės klasė pagal API (angl. „American Petroleum Institute“) eksploatacines grupes ir klampos indeksas pagal SAE (angl. „Society of Automotive Engineers“) klasifikaciją. Šie du indeksai yra pagrindiniai žymenys. Pavyzdžiui, pagal API nurodytą eksploatacinę grupę ir kokybės klasę galima nustatyti kokiam variklio tipui (pirmoji raidė: S – benzininiams; C – dyzeliniams; jei alyva universali – žymima dviem raidėm, pvz., SF/CC- pirmosios raidės nurodo kad alyva rekomenduojama naudoti benziniame variklyje, o antrosios rodo kad alyvą galima naudoti ir dyzeliniame variklyje) ir kokio amžiaus konstrukcijai konkreti alyva yra tinkamiausia.

Variklinių alyvų kokybės klasės pagal eksploatacines API grupes

Indeksas Paskirtis
SF 1980-88 m. gamybos benzininiams varikliams.
SG Padidinti reikalavimai alyvos oksidavimosi stabilumui ir variklio švarai; varikliai nuo 1988 iki 1991 metų.
SH Pasižymi aukštesniais reikalavimais: alyvos garavimui, filtravimui, putojimui. Varikliams nuo 1991 iki 1996 metų.
SJ Pagerintas tepimas užvedant šaltą variklį, prailgintas alyvos keitimo intervalas. Automobilių varikliams pagamintiems po 1996 metų.
SL Varikliams, atitinkantiems naujausius gamintojų reikalavimus. Įsigaliojo nuo 2001 metų liepos mėnesio.
CC Mažai apkrautiems dyzeliniams varikliams, be turbokompresorių.
CD Daugiau nei vidutiniškai apkrautiems dyzeliniams varikliams su turbokompresoriais ir be jų.
CE Naudojama visuose dyzeliniuose varikliuose, dirbančiuose sunkiomis sąlygomis.
CF-4 Specifikacija greitiems 4 ir 6 cilindrų dyzeliniams varikliams. Atitinka CE specifikaciją aukštesniais reikalavimais alyvos eikvojimu ir stūmuoklių švarai.
CG-4 Krovininių automobilių dyzeliniams varikliams su aukštais reikalavimais.
H-4 Krovininų automobilių dyzeliniams varikliams su aukštais Euro-3 reikalavimais.

Klampos arba skysčio vidinės trinties indeksą apibrėžia SAE vienetai. Šalia indekso esanti raidė W (angl. „Winter“) nurodo, kad alyva žieminė. Visasezoninių alyvų pirmieji skaičiai nurodo, kad alyvos klampa 18ºC temperatūroje yra tokia pati, kaip ir nurodytos klasės žieminės alyvos, o antrieji skaičiai – alyvos klampą 100ºC temperatūroje. Be to, pirmą nurodytą skaičių galima vertinti kaip šalto variklio paleidimo sąlygas: kuo diesnis skaičius ir, atitinkamai – klampa, tuo paleidimas sunkesnis (palyginimui: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W ir 25W). Vasarinės alyvos atskiru raidiniu simboliu nežymimos, tik skaitiniu: 20, 30, 40, 50, 60. Tačiau ekonomiškai efektyviausia naudoti visasezonines alyvas. Jose visada nurodomi du klampos indeksai SAE vienetais pvz.: 15W-40, 10W-40, 5W-40 ir pan.

Visasezoninių variklių alyvų žymėjimas

Klampumo klasė Naudojimas, priklausomai nuo klimatinės zonos ir metų laiko Naudojimas, atsižvelgiant į oro temperatūrą
SAE 0W/30 Visasezoninė alyva Žemiau -30 iki +30 °C
SAE 0W/40 Visasezoninė alyva Žemiau -30 iki +30 °C
SAE 5W-30 Visasezoninė alyva Žemiau -30 iki +30 °C
SAE 5W-40/50 Visasezoninė alyva Žemiau -30 iki +30 °C
SAE 10W-30 Visasezoninė alyva Nuo -20 iki +20 °C
SAE 10W-40/50 Visasezoninė alyva Nuo -20 iki +20 °C
SAE 15W-40/15W50 Visasezoninė alyva Nuo -20 iki +20 °C
SAE 20W-50 Visasezoninė alyva Nuo -20 iki +20 °C

Visasezoninių transmisinių alyvų žymėjimas

Klampumo klasė Naudojimas, priklausomai nuo klimatinės zonos ar metų laiko
SAE 75W-90 Visasezoninė alyva
SAE 75W-140 Visasezoninė alyva
SAE 80W-90 Visasezoninė alyva
SAE 85W-140 Visasezoninė alyva/ Vasarinė alyva

Optimalų pirkinį galima pailiustruoti pavyzdžiu. Sakykim, 1992 m. gamybos automobiliui su benzininiu varikliu gamintojas rekomenduoja SH kokybės klasės pagal API specifikaciją alyvą. Tai reiškia, kad būtina naudoti nežemesnės kokybės klasės alyvą, kuri gali būti tiek mineralinė, tiek pusiausintetinė. Verta atkreipti dėmesį, kad gamintojai dažniausiai priima vidutinio sunkumo eksploatacijos sąlygas, todėl jei automobiliu važinėjama daug ir intensyviai, patartina naudoti aukštesnės kokybės klasės alyvą, t. y. SJ ar SL.